עם היו"ר החדש: נגיד בנק ישראל השתתף בדיון בוועדת הכספים

איתי גדסי No Comments on עם היו"ר החדש: נגיד בנק ישראל השתתף בדיון בוועדת הכספים

נגיד בנק ישראל, פרופ׳ אמיר ירון, השתתף הבוקר בישיבת ועדת הכספים של הכנסת, והציג לחברי הוועדה את צעדי המדיניות שבנק ישראל מוביל ואת עיקרי ההתפתחויות המאקרו-כלכליות בתחומים שונים

צילום: דני שם טוב\דוברות הכנסת
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

נגיד בנק ישראל הפרופסור אמיר ירון השתתף הבוקר בדיון בוועדת הכספים, ונתן סקירה על מצב הכלכלה במשק, לרבות נושא יוקר המחיה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, פתח את הדיון: "היה לנו דיאלוג בין נגיד הבנק לביני, לגבי בנק ישראל והיחסים עם ועדת הכספים והכנסת, אני מבקש לומר מה שאמרתי לו: הוועדה בראשותי עשתה את חוק בנק ישראל, וקבענו עצמאות מוניטרית לבנק, בוועדה המוניטרית, בה קובעים את הנושאים הכלכליים שהבנק מופקד עליהן".

"אנחנו לא מתערבים בהחלטות, אבל כמי שמפקח על הממשלה, והרשויות השונות, התפקיד שלנו לבדוק את ההשלכות של מה שקורה, אנחנו בעיצומו של גל התייקרויות – מחיר הדלק צפוי לעלות בסוף השבוע, הכל עולה, יש את משבר החלב. כאשר בנק ישראל מחליט להעלות את הריבית, ממילא גם הריבית על המשכנתאות עולה, וכך יוקר המחייה, בעיני מי שאינו בנק ישראל, נראה כאילו זה מדרבן את יוקר המחייה, והתוצאה עגומה. בנק ישראל אינו אשם בזה, אלא שר האוצר שלא התמודד עם יוקר המחייה בכלל, בכל הנושאים האלה בנק ישראל ניסה לעצור את זה, לכן הסקירה קריטית" הוסיף גפני.

לעניין האינפלציה ציין הנגיד כי בישראל נכון להיום היא עומדת על 5.1 אחוזים, "אנחנו מעל ליעד, לכן אנחנו נחושים להיאבק באינפלציה, אבל בראייה ובפרספקטיבה של מה שקורה בעולם אנחנו עדיין במצב טוב, ונדאג שנשאר שם. בניכוי מזון ואנרגיה אנחנו עדיין במצב טוב, אבל הגרף צפוף יותר, מחירי האנרגיה בישראל נמוכים ברמה בינלאומית".

הנגיד ציין כי האינפלציה החלה מצד שיבושים בצד ההיצע, "עלויות שינוע שקפצו, יש את מחירי הגז שמאוד משפיעים על אירופה. אנחנו רואים התמתנות מאוד גדולה במחירי הגז, אך עדיין זה מחירים מאוד גבוהים לעומת מה שהיה".

בהמשך לכך ציין הנגיד כי "האינפלציה התקבעה בהרבה מקומות במשק הישראלי, כיום האינפלציה היא לא רק כזו שהגיעה מחו"ל, ויש להתמודד עם זה. יש השפעות מסדר שני, אנשים דורשים שכר, יש העלאות מחירים של כל מיני יצרנים וזה מתפשט במשק".

עוד הציג פרופ' ירון כי התחזית לאינפלציה של 14 חזאים בתחום, היא שהיא עלולה לעלות מעט בחודשים הקרובים, "אבל ברמה תהליכית שזה מה שחשוב, אנחנו רואים בתחזית הזו, את האינפלציה יורדת ברבעון הראשון של 2023, ובצורה חזקה יותר ברבעון השני ולקראת הקיץ. מה שקרה ברוסיה טרף את הקלפים, היינו רוצים לעשות את המהלכים בצורה מדודה יותר, אבל זה המצב".

"אנחנו נחושים, עבדנו מספיק מהר ביחס לסטייה מהאינפלציה ועדין לוקח לזה זמן. אפשר לראות מה קורה בארה"ב ובאירופה, נכון שהם חשופים לאנרגיה בצורה הרבה יותר רחבה, אבל הם התחילו להעלות את הריבית בשלב הרבה יותר מאוחר. הצמצום המוניטרי כולל עוד תהליכים".

חה״כ ינון אזולאי בדיון על יוקר המחיה בועדת הכספים בהשתתפות נגיד בנק ישראל פרופ׳ אמיר ירון: "העלאת הריבית בראש ובראשונה פוגעת בחלשים ובעיקר ברוכשי דירה ראשונה. אחת הבעיות היא המונופול שיש לרמ״י על הקרקעות והגיע הזמן להוציא את האחריות מרמ״י לגוף אחר".

בעניין הפקדונות, אמר חה״כ אזולאי, כי "הגיע הזמן שהנגיד יתערב בריבית על הפקדונות. לא יתכן שהבנקים ירוויחו מאות מליארדים על פקדונות מכספי האזרחים והאזרחים לא יראו מזה שקל. ועוד, כשהאזרח משלם ריבית חריגה על האשראי הוא מגיע לריבית דו ספרתית".

חה"כ ד"ר שלמה קרעי הליכוד פנה לנגיד הבנק: "אין תחרות, יש כאן קרטל בנקאי שמרוויח עשרות מיליארדים רווח נקי בשנה, וזה אומר שלא הצלחתם להכניס תחרות לשוק הזה. לגבי האינפלציה, "בית החולים" שהקמתם מתחת לגשר בדמות העלאת הריבית, הוא אולי נחוץ עכשיו, אבל לא עשיתם את מה שהיה נדרש מהיועץ הכלכלי הבכיר של ממשלת ישראל וזה להתריע לפני מעשה בפני הממשלה על העלאות המיסים, כפי שהתרענו כאן יום יום בוועדה הזו. אמרנו להם: תעלו מיסים – זה יביא לסחרור מחירים, תעלו מס על החד פעמי – זה יעלה את כל המדפים מסביב".

"יש מנעד בין יציבות הבנקים לבין טובת האזרחים ותמיד המטוטלת נעה במנעד הזה לכיוון יציבות הבנקים על חשבון האזרחים. כך היה עם מגבלת שליש הפריים, שבמקום להגביל את גובה ההלוואה העליתם את הריבית לכולם, כך עם עמלת הפירעון המוקדם, כך עם הריבית שאנחנו משלמים על כסף שלנו בערבות בנקאית שמגובה בפיקדון וכך גם עם העלאות הריבית. אני מצפה מבנק ישראל כיועץ הבכיר לומר לממשלה לפני מעשה מה הוא ממליץ לעשות. על הריבית שבנק ישראל מעלה, אנחנו משלמים בריבית דריבית כי אין תחרות בשוק הבנקאי".

יו"ר ועדת הכספים הזמנית ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "אנו מביעים דאגה רבה על העלאה הדחופה של הריבית והמשמעות המיידית על בעלי המשכנתאות ויוקר המחיה. המשק הישראלי הוא משק חזק ומן הראוי שהמעמד הנמוך במדינה לא ייזנק כל כך. ועדת הכספים תדון בכל הנושאים של יוקר המחיה. שום דבר לא יעבור לידינו ובכלל לא משנה מי יהיה שר האוצר".

עוד הוסיף גפני: "אני מבקש מהיועצת המשפטית של הועדה ליזום הצעת חוק ש"עליית הריבית במשק לא תחול על נוטלי המשכנתאות בדירה הראשונה".



0 תגובות